Difference of Approaches to the Concept of Equality: Western Tradition and L.S. Senghor
Author:
Ponomarev I.V., Tutorsky A.V.
Abstract:
In this paper, the authors present a comparative perspective of the notion of equality in the Western school of scientific thought—a notion that became the cornerstone for specific scientific concepts in Western social and political philosophy—and the non-Western approaches to equality, taking as an example of the latter the ideas of the Senegal politician and philosopher L.S. Senghor. Such a comparison is of interest because the African thinker, although he had studied in France and enjoyed political recognition there, understood the concept of equality in postcolonial context quite differently from the Western philosophers. Other African postcolonial political figures (e.g., J. Nyerere) have also addressed the equality concept, but it is Senghor’s ideas that demonstrate so openly the African alternative to the Western approach. Senghor’s concept of equality is inseparable from his postcolonial political activities: during this period of his life, he introduced a notion of Civilisation de l’Universel, Civilization of the Universal, which was based on this concept. According to Senghor, such a civilization should evolve through the use of dialogue on equal terms, integrating the values of different civilizations of the West and East. He juxtaposed this notion with the one of civilisation universelle, Universal Civilization, the evolution of which is based exclusively on Euro-American values and can, in its technocrat rush, distort human nature, leading to the demise of humankind. Trying to resolve the dichotomies of Eurocentric approach, born of the gap between rational and intuitive thinking, Senghor adopts a concept of equality as unity, which brings him close to the Eastern Christian tradition of interpreting equality. It is in sharp contrast to Euro-American social tradition, which focuses solely on rational and ideological conceptualizing.
1. Аристотель. Сочинения в четырех томах. Т. 4. М.: Мысль, 1983.
2. Гегель Г.В.Ф. Философия религии в двух томах. М.: Мысль, 1976.
3. Дюрренматт Ф. Взаимосвязи. Эссе об Израиле. М.: Книжники, 2010.
4. Евсевий Памфил. Церковная история. М.: ПСТГУ, 2016.
5. Ерасов Б.С. Тропическая Африка: идеология и проблемы культуры. М.: Наука, 1972.
6. Застенкер Н.Е. Очерки истории социалистической мысли. М.: Мысль, 1985.
7. Кимлика У. Современная политическая философия: введение. М.: ВШЭ, 2010.
8. Козырев Ф.Н. Христианские ли ценности равенство и свобода. Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2015. Т. 16. № 3. С. 122–136.
9. Лотман Ю.М. Руссо и русская культура XVIII века. Алексеев М.П. (ред.). Эпоха просвещения. Из истории международных связей русской литературы. Л.: Наука, 1967. С. 208–281.
10. Ляховская Н.Д. Леопольд Седар Сенгор. М.: Наследие, 1995.
11. Митина Н.Г. Общество всеобщего равенства Г. Бабефа. Context and Reflection: Philosophy of the World and Human Being. 2019. Т. 8. № 2. С. 166–172.
12. Мосейко А.И. Леопольд Седар Сенгор – философ и теоретик африканского искусства. Элез А.Й. (ред.). Сенегал вчера и сегодня. М.: Институт Африки РАН, 2018. С. 15–29.
13. Найденова Н.С. Концепция негритюда в современных художественных текстах на французском и испанском языках. Восток. Афро-Азиатские общества: история и современность. 2017. № 5. С. 106–116. https://doi.org/10.7868/S0869190817050090
14. Ролз Дж. Теория справедливости. М.: ЛКИ, 2010.
15. Руссо Ж.-Ж. Трактаты. М.: Наука, 1969.
16. Самсонова Т.Н. Можно ли «понимать Евангелие плотски»? (Реформация и проблемы христианского равенства). Вестник МГУ. Серия 18. Социология и политология. 2000. № 2. С. 26–40.
17. Середа Д. Эгалитаризм удачи: два направления критики. Социологическое обозрение. 2021. № 2. С. 273–289. https://doi.org/10.17323/1728-192x-2021-2-273-289
18. Согрин В.В. Этапы и перипетии американского равенства. Согрин В.В. (ред.). Американский ежегодник. 2021. М.: Весь мир, 2021. С. 92–125.
19. Туторский А.В. Равенство, индивидуализм, холизм: перспективы «дюмоновской этнографии». History HSE. 2022. №. 1. С. 61–81.
20. Феофан Затворник. Толкование Послания апостола Павла. К Коринфянам первого. М.: Правило веры, 2006.
21. Харитонова Е.В. Ценностно-смысловые блоки в образах африканской поэзии. Ученые записки Института Африки РАН. 2024. № 1. С. 127–144. https://doi.org/10.31132/2412-5717-2024-66-1-127-144
22. Шмеман А. Собрание статей, 1947–1983. М.: Русский путь, 2011.
23. Штекли А.Э. «Утопия» и античные представления о равенстве. Рутенбург В.И. (ред.). Античное наследие в культуре Возрождения. М.: Наука, 1984. С. 89–98.
24. Anderson E. The fundamental disagreement between luck egalitarians and relational egalitarians. Canadian Journal of Philosophy. 2014. Vol. 40. Pp. 1–23. https://doi.org/10.1080/00455091.2010.10717652
25. Chesterton G.K. Orthodoxy. London: John Lane, 1909.
26. Dworkin R. Sovereign Virtue: The Theory and Practice of Equality. Cambridge: Harvard University Press, 2002.
27. Frankfurt H. Equality as a Moral Ideal. Ethics. 1987. Vol. 98. № 1. Pp. 21–43. https://doi.org/10.1086/292913
28. Lamola M.J. Senghor, globalism and Africanity. Phronimon. 2016. Vol. 17. № 2. Pp. 51–67. http://dx.doi.org/ 10.17159/2413-3086/2016/1967
29. Mabana K.C. Léopold Sédar Senghor et la civilisation de l’universel. Diogène. 2012. Vol. 3/4. № 235–236. Рp. 3–13.
30. Parfit D. Equality or priority? M. Clayton, A. Williams (Eds.) The Ideal of Equality. Basingstoke: Macmillan, 2000. Pp. 81–125.
31. Robbins J. Equality as a Value: Ideology in Dumont, Melanesia and the West. Social Analysis. 1994. Vol. 1. № 36. Pp. 21–70.
32. Senghor L.S. Allocution du président de la République du Sénégal à la XVIᵉ session de l’assemlée générale des Nation Unies tenues le 31 Octobre 1961. L’Afrique à l’O.N.U. Paris: Présence africaine, 1961a.
33. Senghor L.S. Nation et voie Africaine du Socialism. Paris: Présence africaine, 1961b.
34. Senghor L.S. Message de paix adressé au monde. Firenze: TG, 1962.
35. Senghor L.S. Planification et tension morale. IVᵉ Congrès national de l’Union Progressiste Sénégalaise, les 10–12 Octobre 1963. Dakar: MIT, 1963.
36. Senghor L.S. Liberté 1. Négritude et humanism. Paris: Édition du Seuil, 1964a.
37. Senghor L.S. Voyage officiel aux Étas-Unis du Brésil de S. Exc. M. Léopold Sédar Senghor, Président de la République du Sénégal. Dakar: CIRT, 1964b.
38. Senghor L.S. Les fondements de l’Africanité ou négritude et arabité. Paris: Présence africaine, 1967.
39. Senghor L.S. Négritude, arabité et francité. Réflexions sur le problém de la culture. Beyrouth: DKA, 1969.
40. Senghor L.S. Liberté 2: Nation et voie africaine du socialism. Paris: Édition du Seuil, 1971a.
41. Senghor L.S. Senghor à Bruxelles. La négritude est un humanisme du XXᵉ siècle.Dakar: GIA, 1971b.
42. Senghor L.S. Paroles. Dakar-Abidjan: LNEA, 1975.
43. Senghor L.S. Liberté 3. Négritude et Civilisation de l’Universel. Paris: Édition du Seuil, 1977.
44. Senghor L.S. Liberté 4. Socialism et planification. Paris: Édition du Seuil, 1983.
45. Tutorskiy A.V. “The knife or the haft”: realizing equality of outcomes in hunting practices (preliminary field report). Prehistoric Archaeology Journal of Interdisciplinary Studies. 2020. № 1. Pp. 92–101. https://doi. org/10.31600/2658-3925-2020-1-92-101
46. Walker H. Equality without equivalence: an anthropology of the common. Journal of the Royal Anthropological Institute. 2020. Vol. 26. № 1. Pp. 146–166. https://doi.org/10.1111/1467-9655.13183
For citation:
Ponomarev I.V., Tutorsky A.V. Difference of Approaches to the Concept of Equality: Western Tradition and L.S. Senghor. Journal of the Institute for African Studies. 2024. № 4. Pp. 61–73. https://doi.org/10.31132/2412-5717-2024-69-4-61-73
Для цитирования:
Пономарев И.В., Туторский А.В. Различие подходов к концепту «равенство»: западная традиция и Л.С. Сенгор. Ученые записки Института Африки РАН. 2024. № 4. С. 61–73. https://doi.org/10.31132/2412-5717-2024-69-4-61-73