Author:
Abstract:
The objective of the present study is to analyze the nature of Russia-Africa relations in the field of education, with a particular focus on the experience of Russian language dissemination in West African countries and the work of the Centres for Open Education in Russian and Russian Language Teaching. The article considers the historical dimension of Russia’s collaboration with West African nations in the promotion of the Russian language. A particular emphasis is placed on the positive experience of the partnership that was formed by the Soviet Union over decades but was interrupted in the 1990s due to political circumstances. It also presents the current experience of some Russian universities in implementing the projects to spread the Russian language and culture in the countries of West Africa. The article highlights several significant aspects of educational interaction with African countries and describes the practices of cooperation between Russia and African countries. At present, Russia’s “soft power” in Africa is exercised mostly through the promotion of Russian education in African countries, including the implementation of supplementary general education programs, certification of foreign students in Russian as a foreign language, admission of foreign students to Russian universities under quotas, dissemination of Russian culture through the execution of educational and methodological academic activities, as well as professional development of higher education staff in Africa. The primary outcome of the study is the presentation of a comprehensive practical experience of promoting Russian as a foreign language by some pedagogical universities working in West Africa, which contributes to further African-Russian university partnerships.
Keywords:
West Africa, Russian Federation, interaction, partnership, Ghana, Côte d’Ivoire, Centre for Open Education, implementation of educational programmes, Russian language
DOI:
10.31132/2412-5717-2025-71-2-92-105
References:
1. Авдалян М.Р. Русский язык и сотрудничество в сфере образования как ресурс «мягкой силы» России в Нигерии. Вестник Московского университета. Серия 13. Востоковедение. 2023. Т. 67. № 4. С. 144–156. https://doi.org/10.55959/MSU0320-8095-13-67-4-10
2. Алешковский И.А., Борисенко Е.А., Гаспаришвили А.Т., Крухмалева О.В., Москаленко Л.С., Савина Н.Е. Продвижение русского языка и российского образования в Африке в новых реалиях. Век глобализации. 2024. № 2. С. 65–79. https://doi.org/10.30884/vglob/2024.02.05
3. Давидчук А.С., Дегтерев Д.А., Корендясов Е. Н. Советская структурная помощь Республике Мали в 1960–1968 гг. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Международные отношения. 2022. Т. 22. №. 4. С. 714–727. https://10.22363/2313-0660-2022-22-4-714-727
4. Дейч Т.Л. «Мягкая сила» как инструмент внешней политики: роль в отношениях России и Китая с Африкой. Ученые записки Института Африки РАН. 2017. № 3. С. 3–13.
5. Иноземцева Е. С. Место России как экспортера на мировом рынке образовательных услуг. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2009. № 8. С. 60–64.
6. Кассае Ныгусие В.М. «Мягкая сила» России в странах Африки (на примере Эфиопии). Стратегия «мягкой силы» в контексте информационных войн. Сборник материалов Международной научно-практической конференции, Москва, 07–08 ноября 2017 года. Московский государственный лингвистический университет. М.: МГЛУ, 2017. С. 111–116.
7. Мартынова Е.П., Япи Ж.Р. Жизнь в СССР глазами африканских студентов (1960-е – 1980-е годы). История: факты и символы. 2022. № 2 (31). С. 38–45.
For citation:
Boychuk E.I., Vorontsova I.A. (2025). Cooperation of Russian Pedagogical Universities with West African Countries (the Case Study of Open Education Centers). Journal of the Institute for African Studies. Vol. 11. № 2. Pp. 92–105. https://doi.org/10.31132/2412-5717-2025-71-2-92-105
Для цитирования:
Бойчук Е.И., Воронцова И.А. Сотрудничество российских педагогических вузов со странами Западной Африки (опыт центров открытого образования). Ученые записки Института Африки РАН. 2025. Т. 11. № 2. С. 92–105. https://doi.org/10.31132/ 2412-5717-2025-71-2-92-105