Мобильные технологии в странах Восточной Африки – новые возможности для экономического роста

Автор:

Новикова З.С.

DOI:

10.31132/2412-5717-2018-43-2-111-125

Аннотация:

Автор проанализировал развитие информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в странах Восточной Африки и подчеркнул их особое значение, как новых возможностей для ускорения социально-экономического подъема. Исследование их места в глобальном и континентальном измерении показало, что несмотря на успехи в развитии отрасли, остается «цифровой разрыв» с остальным миром, большие контрасты внутри региона, резкие различия между городским и сельским населением, между возрастными и гендерными группами, между богатыми и бедными. Выявлено наиболее динамичное развитие ИКТ на Маврикии, Сейшельских островах, в Кении. Подчеркнуто особое значение мобильных технологий в удаленных и изолированных сельских районах в предоставлении информации, образования, медицинской помощи, в развитии бизнеса и предпринимательства. Представлена платежная система M-Pesa в Кении, получившая распространение за ее пределами не только в Африке, но и в Западной Европе, Индии, Афганистане. Показаны инновационные центры по разработке новейших технологий для коммерческих начинаний. Исследование подтверждает наметившуюся в Африке тенденцию ускоренного развития отраслей, ориентированных на внутреннее потребление, в отличие от прежнего уклада, основанного на развитие экспортных отраслей.

Ключевые слова:

Восточная Африка, цифровой разрыв, мобильная телефония, мобильный Интернет, мобильная платежная система, инновационные центры

Источники:

1. Калиниченко Л.Н. Новикова З.С. Африка на пути инновационного развития. Азия и Африка сегодня. 2017. №9 (722). с. 48–55.
2. Абрамова И.О. Поликанов Д.В. Интернет и Африка: параллельные реальности. М. Институт Африки РАН. 2001. 171 с. ISBN 5-201-04861-7.
3. Internet Usage Statistics. The Internet Big Picture. World Internet Users and 2018 Population Stats (dec. 31 2017-update). www.internetworld.com/stats.htm (дата обращения 20.02.2018)
4. Digital Revolution Needs Offline Help to Realize It. www.vsemirnyjbank.org/ru/news/ feature/2016/01/03/digital-revolution-need-offline-help-to-realize-its. (дата обращения 25.02.2018)
5. Новикова З.С. Телекоммуникации завоевывают Африку. Азия и Африка сегодня. 2015. №11 (700). с. 43–48.
6. Yes, Africa Can: Successes Stories from a Dynamic Continent. https//siteresourses.worldbank. org/AFRCAEXT/Resourses/258643-127179801256/YAS_Consolidated. (дата обращения 19.02.2018)
7. Африка через 50 лет: путь к исключительному росту. www.inf.org/externel/russian/pubs/ ft/fannd/2011/12/pdf/fd1211r.pdf. (дата обращения 19.02.2018)
8. Фитуни Л.Л. Абрамова И.О. Большие вызовы ХХI века: Африка в глобальных торговых коллаборациях. Ученые записки Института Африки РАН. 2017. № 3 (40).
9. Фитуни Л.Л. Предиктивный анализ роли демографического дивиденда в преодолении структурных дисбалансов социально-демографического развития Африки. Ученые записки Института Африки РАН. 2017. №2 (39).
10. Глобальный инновационный индекс 2017. www.wipo.int/pressroom/ru/article/_0006.html. (дата обращения 18.03.2018)
11. Global ICT Development Index 2017 ITU Data. www.itu.int/net4 (дата обращения 26.02.2018)
12. The World Economic Forum: Networked Readiness Index 2015. gt market.ru/raitings-networked-readiness-index-info. (дата обращения 15.02.2018)
13. The United Nation’s E-Government Survey 2014. gtmarket.ru/raitings-e-government-survey. (дата обращения 16.02.2018)
14. The World Economic Forum: Global Competitiveness Index 2016-2017. Gtmarket, 28. 09.2016-gtmarket.ru/news/2016/09/7304(20.04.2017)?(Q). (дата обращения 17.02.2018)
15. Программа развития ООН. Индекс человеческого развития в странах мира в 2015 г. gtmarket.ru/news/2015/12/16/7285. (дата обращения 18.02.2018)
16. World Development Indicators 2015. 5. 11. World Development Indicators: Power and communications. The World Bank, 2015. (дата обращения 19.02.2018)
17. Africa Internet Users, 2017. www.intenetworldstats.com/stats.1htm. (дата обращения 20.02.2018)
18. Программа Smart-city по созданию умных городов на Маврикии. Мauritiusinvest.ru/ news/smart-city. (дата обращения 22.02.2018)
19. Kenya’s Konza Technological City Vision 2030. https://www.tecnology.com/2014/07/kenya-konza-technological-city-vision.html. (дата обращения 25.02.2018)
20. История платежной системы M-Pesa. www.coinside.ru/2014/05/08-istorija-platezhnoj-sistemi-m-pesa. (дата обращения 28.02.2018)
21. Долженков A. Африканская платежная звезда. Эксперт. 2017. № 15. 10–16 апреля.
22. Электронная регистрация спасает жизни. www.who.int/features/africaworking/Kenya/overwiew.ru. (дата обращения 01.03.2018)
23. Зинькина Ю. Коротаев А. Шульгин С. Риски социально-политической дестабилизации стран Тропической Африки. polit.ru/article/2017/05/07/Africa. (дата обращения 03.03.2018)
24. Цветкова Н.Н. Развитие аутсорсинга IT-услуг и бизнес-процессов в Гане. Гана: 60 лет независимости. М. ИАфр. РАН. 2017. с. 187–190. ISBN 978-5-91298-204-0.
25. Uganda Hopes to Become a Market for Outsorcing. poliglotmobile/ru/listening/technology/ learning_english-tv-part1/Uganda-hopes-to-become-market-outsorcing. (дата обращения 02.03/2018)
26. Фитуни Л.Л. Место Африки в посткризисной мировой экономике. Азия и Африка сегодня. 2011. №1. с. 187–190.
27. Фитуни Л.Л. Африка: ресурсные войны ХХI века. М. ИАфр РАН. 2012. с. 84–85. ISBN 978-5-91298-4.

Политика Китая в странах Северной Африки и Средиземноморья

Автор:

Дейч Т.Л.

DOI:

10.31132/2412-5717-2018-43-2-95-110

Аннотация:

Статья посвящена роли Северной Африки и Средиземноморского региона в современной политике Китая. Основополагающий принцип китайской внешней политики – невмешательство во внутренние дела других стран. «Арабское пробуждение» стало своего рода испытанием для традиционной приверженности Пекина этому принципу, побудив его более активно защищать интересы своих граждан и бизнеса за рубежом. Ведущее место в сегодняшней стратегии Китая занимает инициатива «Один пояс – один путь» (OBOR) или «China’s Belt and Road Initiative (BRI)», в которой странам Северной Африки и Средиземноморья, расположенным на перекрестке сухопутного и морского «шелковых путей», отводится важная роль. Китайская инициатива предусматривает реализацию инфраструктурных проектов, включающих строительство портов, железных и шоссейных дорог, авиационное сообщение, сооружение энергетических объектов, промышленных парков.

Ключевые слова:

Китай, Северная Африка, Средиземноморье, арабская весна, Сирия, Ирак, пояс–путь

Источники:

1. Tunisia-China: Investment and Trade Forum. The Foreign Investment Promotion Agency FIPA-Tunisia. 15.06.2009.
2. China respects choice of Tunisian people: vice FM. Xinhua News Agency. 8.03.2011.
3.China Reacts Cautiously to Events in Egypt. News RSS Feed. February 12, 2011.
4. Egypt calls for more Chinese investment. People’s Daily Online. Aug.30.2012 http://english.people.daily.com.cn.90883/792275.html (дата обращения 20.03.2016)
5. Си Цзиньпин и М. Мурси заявили о своем намерении способствовать укреплению китайско-египетского стратегического взаимодействия. Синьхуа. 2013-03-28. http://russian.cri. cn41/2013/03/281s462775. htm (дата обращения 11.05.2013)
6. China partners with U.S. firm in Egypt. CNN Money Fortune. N.Y. 30 August, 2013 money.cnn.com/2013/08/30/news/economy/apache (дата обращения 15.01.2017)
7. China counting financial losses in Libya. Global Times. March 4, 2011.
8. Салицкий А. Юпитер и бык в мировой политике (Кто выиграл войну в Ливии?) 02.10. 2011. https://www.fondsk.ru/news/2011/10/02/upiter-i-byk-v-mirovoj-politike (дата обращения 10.11.2011)
9. Ding Ying. Out of Libya. Beijing Review. March 10, 2011 http://china-wire.org/r.p=10523 (дата обращения 15.01.2017)
10. Дейч Т.Л. Ливийский кризис в свете интересов России. Китая и Африки. Азия и Африка сегодня. 2011. № 9 (650).
11.Campbell H. Opposing Qaddafi’s massacre and foreign intervention in Libya.2011-03-24. Pambazuka News. Issue 552 http://pambazuka.org/en/category/features (дата обращения 10.11.2011)
12. Алексей Васильев. Николай Петров. Рецепты арабской вены. Русская версия. (Гл. ХIX. Т.Л. Дейч. Кризис в свете интересов России, Китая и Африки, с. 278). М. Алгоритм. 2012. 303 c. ISBN 978-5-4438-0148-3.
13. Junbo J. China’s second coming in Libya. Asia Times. Aug.31, 2011.
14. China Urges Inclusive Political Process in Libya. This Day Live. 21 Oct. 2011.
15. Libya: China, Libya Vow to Cooperate in Libyan Reconstruction. Capital FM. June 12. 2012.
16. Libya expects Chinese companies to resume business. African News. 2013-03-06 English news.cn (дата обращения 15.05.2013)
17. Elumami Ah. Libya awaiting Chinese team for railways talks. China Railway Construction Corporation (CRCC). Tripoli. 27 Febr. 2013. www.libyaherald.com/2013/02/27/(libya-awaiting-chinese-team-for-railway-talks (дата обращения 15.01.2015)
18. Fornaji H. Chna’s new Libyan ambassador faces big challenges on stuck contracts. 2013/08/06. http://www.libyaherald.com/2013/08/06/chinas-new-libyaherald.co/chinas-new-libyan-ambassador-faces-big-challenges-on-stuck-contracts (дата обращения 15.09.2013)
19. Соперничество КНР и США на арабском перекрестке. Мировая политика и ресурсы. 14 февраля 2012 г. www.wprr.ru/arvhives/2634 (дата обращения 11.05.2013)
20. Blanchard B. China says may have citizens fighting in Iraq. Reuters. July 28, 2014. https://www.investing.com/news/world-news/china-says-may-have-citizens-fighting-in-Iraq (дата обращения 20.09.2014)
21. Cendrowski Sc. China’s Iraq Oil Problem. Fortune. June 30, 2014. fortune.com/2014/06/30/ chinas-iraq-oil-problem (дата обращения 20.09.2014)
22. Botobekov U. What’s are China’s Stakes in Syria? The Diplomat. Jan.27, 2017. thediplomat.com/2017/01/whats-are-chinas-stakes-in-syria/ (дата обращения 30.01.2017)
23. Volodzko D. How China Helped Cause the Syrian Refugee Crisis. The Diplomat. Sept 14, 2015. https://the diplomat.com/2015/09/how-chona-helped-cause-the-syrian-refugee-crisis (дата обращения 24.09.2015)
24. Rudolf M. China’s New Era of Diplomacy: Engaging in Syria. The Diplomat. Jan.25, 2016. https://the diplomat.com/2016/01/25/chinas-new-era-of-diplomacy-engaging-in-syria (дата обраще-ния 03.02.2016)
25. Цатурян С. «Шелковый путь»: Китай пробирается в Евросоюз через турецкий Хатай. REGNUM. 25 марта 2017 г. https://regnum.ru/news/polit/2169563.html (дата обращения: 26.03.2017)
26. Why China wants in Syria’s Reconstruction Program. Sputnik. Middle East. 16.03.2017. https://sputniknews.com/middleeast/201703161051647897china-syria-reconstruction-cooperation (дата обращения 03.02.2018)
27. China Support Iraqi gov’t in stabilizing situation. People’s Daily Online (Xinhua). Aug.16, 2014 https://www.globalsecuruty.org/wmd/library/news/iraq/2014-iraq140816 (дата обращения 03.10.2015)
28. Lee J. China offers Iraq 11.7 m for Reconstruction. Construction & Engineering in Iraq. July 13, 2017.
29. Former China diplomat pins blame for refugee crisis on West. Reuter. Nov. 2. 2015. https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-china-former-diplomat (дата обращения 05.02.2016)
30. Pant H.V. Haidar A.M. China’s Expanding Military Footprint in Africa. ORF Issue Brief. Issue № 195. Sept. 2017.
31. Rinehart J. E. The Chinese Military Overview and Issues for Congress. 24.03.2016. https: fas.org/sdp/crs/row/R44196 pdf (дата обращения 05.04.2016)
32. China to Set-up Counter-terrorism Intelligence Center.Law. Xinhuanet. December 27, 2015 http;//news.xinhuanet.com/english/2015-12/ (дата обращения 15.01.2016)
33. China earmarks $124 bn for Belt and Road economic plan. The BRICS Post. May 14, 2017. thebricspost.com (дата обращения 15.01.2018)
34. Yun Sun. Inserting Africa into China’s One Belt, One Road Strategy. A new opportunity for jobs and infrastructure. The Brookings. Africa in Focus. March 2, 2015.
35.Председатель Банка Китая: Средиземноморский регион занимает важное место в строительстве «Пояса и пути». Russian News. Cn. 2017-12-03. russian.news.cn./2017-12/03/c136796147 htm (дата обращения 15.01.2018)
36. China, Tunisia pledge to boost cooperation in trade, infrastructure. Xinhua. 2016-05-14. www..xinhuanet.com/English/2016-05/14/c_ 135358823.htm (дата обращения 15.05.2016)
37. Morocco rejoins African Union after more than 30 years. The Guardian. Global Development. 31 January, 2017. https://www.theguardian.com/global-development/2017/jan/31/ morocco-rejoins -african-union (дата обращения 15.09.2017)
38. Under the Radar. What’s behind China’s love affair with Morocco. Global Rish Insights. March 26, 2017. https://globalrisksinsights.com/2017/03/chinas-love-affair-with-morocco (дата обращения 15.09.2017)
39. Ближневосточный тур Си Цзиньпина – десятки соглашений, новые партнеры. РИА Новости. Россия сегодня. 23.01.2016. https://ria.ru/world/20160123/1363961791.html (дата обращения 05.02.2016)
40. Tzogopoulos G. Сhina fosters integration in Mediterraneen. Global Times 2017/12//6 www.globaltimes.cn.content/1079025.shtml (дата обращения 15.09.2018).
41. Doyon J., Codement Fr. China and the Mediterraneeen Open for Business? European Council on Foreign Relations. 21 June 2017. www.ecfreu/publications/summary/china-and-the-mediterraneen-open-for-business (дата обращения 15.09.2017)

Белые каски боевиков

Автор:

Мезенцев С.В.

DOI:

10.31132/2412-5717-2018-43-2-89-94

Аннотация:

Cтатья посвящена практике работы, организационным особенностям, связям, вопросам финансирования и поддержки так называемой неправительственной структуры Белые Каски, действовавшей на территориях Сирии, захваченных террористической организацией Исламское государство в Ираке и Леванте (ИГИЛ) и боевиками антиправительственной («демократической») оппозиции, контролируемыми Аль-Каидой. Рассмотрены конкретные манипулятивные технологии введения в заблуждение международного общественного мнения.

Ключевые слова:

ИГИЛ, Аль-Каида, Сирия терроризм, психологическая война, пропаганда, НПО

Источники:

1. https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B5%D0%BB%D1%8B%D0%B5_%D0%BA% D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%B8 (дата обращения 25.07.2018)
2. https://www.telegraph.co.uk/news/2018/05/04/white-helmets-rescue-group-have-us-funding-frozen/ (дата обращения 05.06.2018)
3. http://www.syriacivildefense.org/protect-recover-and-maintain (дата обращения 15.12.2017)
4. https://www.theguardian.com/world/2017/dec/18/syria-white-helmets-conspiracy-theories (дата обращения 12.04.2018)
5. https://www.mintpressnews.com/james-le-mesurier-british-ex-military-mercenary-founded-white-helmets/230320/ (дата обращения 22.04.2018)
6. http://www.mensjournal.com/magazine/the-most-dangerous-job-in-the-world-syrias-elite-rescue-force-20141210 (дата обращения 11.03.2015)
7. http://www.maydayrescue.org/#section-1 (дата обращения 01.04.2018)
8. http://www.mid.ru/web/guest/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/ id/3208 876#4 (дата обращения 25.05.2018)

Проблемы политической стабильности стран Западной Африки и методы их решения (на примере Кот-д’Ивуара и Сенегала)

Автор:

Садовская Л.М.

DOI:

10.31132/2412-5717-2018-43-2-75-88

Аннотация:

Статья Л.М. Садовской представляет новый взгляд на проблемы политической стабильности в западноафриканских странах. Впервые проведен сравнительный анализ уровня устойчивости политических систем двух франкофонных стран Западной Африки – Кот-д’Ивуара и Сенегала. Автор анализирует как конфликтные факторы, отрицательно влияющие на политическую стабильность и усиливающие деструктивные процессы в социальном порядке, так и снижающие конфликтную динамику в каждом из этих государств. Показана ответная реакция этих государств на внутренние и внешние вызовы. Исследование доказывает, что если большую опасность для политической стабильности Сенегала представляют внешние угрозы: проникновение в страну религиозного экстремизма, кризис в Казамансе, морское пиратство, наркотрафик, то для Кот-д’Ивуара – внутренние: электоральные, социально-политические кризисы, раскол элит, контрабанда оружия, бандитизм.

Ключевые слова:

политическая стабильность, угрозы безопасности, религиозный экстремизм, кризис, Сенегал, Кот-д’Ивуар.

Источники:

1. Маrс Alexandre. Verjee Neelam. Modaka Stephen. 2015. Relever des defies de la stabilité et de la sécurité en Afrique de l’Ouest: Résumé. Collection l’Afrique en développement. Washington. Dc: La Banque Mondial. Licence: Créative Commons Attribution CC BY 3. OIGO.
2. Следзевский И.В. Цивилизационный проект строительства национальных государств в постколониальной Африке: идеалы и реальность. Цивилизационные альтернативы Африки. т. II. Институт Африки РАН. 2017. с. 82–112. ISBN 978-5-91298-197-5.
3. Diédhiou Paul. Les intellectuels sénégalais et la question des identités ethnique au Sénégal. Refsicom – Revue de Recherches francophones en Sciences de l’Information et de la Communication. www.refsicom.org/295 (дата обращения 15.04.2018)
4.Саватеев Д.А. Мусульманские духовные ордены в Тропической Африке. Ученые записки Института Африки РАН. Выпуск 13. М. 1999. 152 с. ISBN 5-201-05076-X.
5. Саватеев Д.А. Суфийские ордены в Тропической Африке – альтернативный вариант цивилизационного развития. Африка: новый портал глобализации. Ежегодник. М. РУДН. ISBN 978-5-209-03575-6. 2012. c. 255.
6. Diallo Ava. Quand le pouvoir réligieux freine l’autoritéde l’état. yveslebelge. skynetblogs. be/archive/2017/06/20/ politique-et-religion-8741469. Html (дата обращения 28.04.2018)
7. N’diaye Ramata. Le Sénégal face à le menace terroriste. https://classe-interna-tionale.com/2016/05/07/le-senegal-face-a-la menace-terroriste/ (дата обращения 09.04.2018)
8. Jeune Afrique. www.jeuneafrique.com/549957/societe/proces-inedit-au-senegal-30-suspects-a-la-barre-pour-terrorisme-dont-liman-ndao/ (дата обращения 09.04.2018)
8а. Абрамова И.О., Поликанов Д.В., Фитуни Л.Л. Интернет, трансформация обществ и сетевые войны. Российские стратегические исследования. М., 2002. с. 136–150. ISBN: 5-94010-160-7
9. https://regnum.ru/news/2232139. html (дата обращения 25.01.2018)
10. Gueye Seydina Aba. Retour sur la crise en Casamance. Publié 27.02.2018. https://www.voa-afrique.com/a/le-conflit-en-casamance-raconte/4273104.html (дата обращения 29.04.2018)
10а. Фитуни Л.Л., Абрамова И.О. Негосударственные и квазигосударственные акторы Большого Ближнего Востока и проблема «евроджихадизма». Европейское лицо экстремистской угрозы. Азия и Африка сегодня. 2015. № 11 (700). с. 2–11.
11. Timothée Jean. Sénégal: paix en Casamance, deux prisoniers du MDFS libérés. Publié le 6 janvier 2018. https://www.afrique-sur7.fr/381637-senegal-paix-en-casamance-deux-prisoniers-mdfs-liberes (дата обращения 29.04.2018)
12. Садовская Л.М. Власть и оппозиция в африканском обществе в конце ХХ – начале XXI вв. (на примере Сенегала и Кот-д’Ивуара). М. Институт Африки РАН. 2017. 152 с. ISBN 978-5-91298-190-6.
13. Clishe Yvan. Côte-d’Ivoire: la stabilité sera-t-elle au rendez-vous? https://www.quebec. huffingtonpost.ca/yvan-clich/cote-divoire-la-stabilite-sera-t-elle-au-rendez-vous_a_23072891 (дата обращения 05.04.2018)
14. Treiner Anna Sylvestre. Côte d’Ivoire: “On vit une bombe sociale”. www.liberation.fr/ planete/2017/02/26/cote-d’ivoire-on-vit-une-bombe-sociale_1551196 (дата обращения 05.04.2018)
15. Côte d’Ivoire: un plan pour sécuriser les departs volontaires de militaires. www.jeuneafriqe.com/mag/532377/politique/cote-divoire-un-plan-pour-securiser-les-departs-volontaires-de-militaires (дата обращения 05.05.2018)
16. Libération. Abidjan 19.01.2017. fr.africatime.com/cote-d-ivoire/articles/retour-de-la-crise-en-cote-divoire (дата обращения 19.01.2017)
17. Menace terroriste sur la Côte d’Ivoire. Voice les zones à haut risque à Abidjan. www.linfodrome.com/vie-politique/33793-menace-terroriste-sur-la-cote-d-ivoire-voici-les-zones-a-haut-risque-a-abidjan. 14/09/2017/ (дата обращения 11.04.2018)
18. Фитуни Л.Л. Технологии вовлечения детей и подростков в экстремистскую и террористическую деятельность: опыт ИГИЛ. Ученые записки Института Африки РАН. ISBN 2412-5717. 2017. № 3 (40).
19. Koaci.com/cote-divoire-lutte-contre-terrorisme-etats-unis-forment-cinquantaine-policiers-gendarmes-lita-past – 1172220/html (дата обращения 11.04.2018)
20. Côte d’Ivoire: Le Centre de formation à la lutte antiterroriste sort des limbes. www.rfi.fr/ afrique/20180126-cote-ivoire-centre-formation-lutt-antiterroriste-bakayoko (дата обращения 11.04.2018).

Стратегии, направленные на поддержку целостности Африки

Автор:

Барри Райдер

DOI:

10.31132/2412-5717-2018-43-2-38-74

Аннотация:

В статье рассматривается ряд вопросов, касающихся борьбы с коррупцией и экономическими преступлениями в Африке. Потенциал Африки в качестве игрока в мировой экономике огромен. До сих пор неоднозначное колониальное наследие и произвол элит успешно подрывали этот потенциал. Нерациональное использование ресурсов, эгоизм, привели к тому, что многие стали подвергать сомнению способность некоторых государств совместными усилиями добиться значительных результатов в борьбе с коррупцией. Также рассматривается важная роль, которую играет финансовая элита стран Африки в экономике, и ее способность защитить общество.

Акцент в исследовании делается не столько на важности улучшения закона, сколько на совершенствовании методов его применения, описываются стратегии, которые направлены на предупреждение экономических преступлений. Изучаются преступления, которые несут угрозу стабильности, безопасности и развитию государств. В эпоху высоких технологий взаимодействие между людьми приобретает все новые формы, однако виды преступлений остаются прежними или слегка видоизмененными.

Ключом к успешному сокращению уровня коррупции может быть образование, которое даст свои плоды через поколения, как это было в других частях света, но только оптимист увидит кардинальные изменения к лучшему в ближайшем будущем: слишком много заинтересованных внутри и за пределами Африки в сохранении вещей такими, какие они есть.

Ключевые слова:

Африка, борьба с коррупцией, элиты, экономика, безопасность, закон, ЮАР.

Источники:

1. See generally B. Rider (ed), International Financial Crime (2016) Elgar. “Most analysts now agree with the findings of the World bank that it is corruption that has been the ‘single greatest obstacle to economic and social development’.” J. Smith, M. Pieth and G. Jorge, U4 Brief (2007) No 2 CM1.
2. See Minutes, Commonwealth law Ministers’ Meeting, Colombo, Sri Lanka, February 1983 and B. Rider and D. Chaikin, Mutual assistance in criminal matters: a Commonwealth perspective (LMM (83) 29 and see also Minutes, Commonwealth law Ministers’Meeting, Harare, Zimbabwe, 1986. See also B. Rider, Editorial Comment, 3 Journal of Financial Crime (1995) 126.
3. See generally T. Kaiser and P. Merl (eds), Reputational Risk Management in Financial Institutions (2014) Risk Books and R. Saleuddin, “Reputation risk management on financial firms” 22 Journal of Financial Regulation and Compliance (2014) 287 and in particular N. Ryder, The Financial Crisis and White Collar Crime – A perfect storm? (2014) Edward Elgar.
4. See B. Rider, C. Abrams and M. Ashe, Guide to Financial Services Regulation (3rd Ed, 1997) CCH, Ch 1.
5. See generally, W. Twining, Globalisation and Legal Theory, (2000), Butterworths and H. Glenn, Legal Traditions of the World (4th Ed), Oxford, K. Zweigert and H. Kotz, An Introduction to Comparative Law (3rd ed) (1998), Oxford, Pt 111, S. Frommel and B. Rider (eds), Conflicting Legal Cultures in Commercial Arbitration (1999), Kluwer, B. Rider, Law at the Centre (1999), Kluwer and B. Rider, Y. Tajima and F. Macmillan (eds) Commercial Law in a Global Context (1998), Kluwer
6. See B. Rider, K. Alexander, S. Bazley and J. Bryant, Market Abuse and Insider Dealing, (2016) Bloomsbury.
7. See generally B. Rider and T.M. Ashe, The Fiduciary, the Insider and the Conflict, (1995), Sweet and Maxwell and from a comparative perspective, C. Nakajima and E. Sheffield, Conflicts of Interest and Chinese Walls (2002), Butterworths.
8. B. Rider (ed), Corruption – The Enemy Within (1997) Kluwer
9. See D. Chaikin and J. Sharman, Corruption and Money Laundering – a Symbiotic Relationship (2009) Palgrave and more generally B. Rider and M. Ashe (eds), Money Laundering Control (1996), Sweet & Maxwell and B. Rider “The wages of sin – taking the profit out of corruption – a British perspective” (1995) Dickinson Journal of International Law 391. It is also worth noting that in many jurisdictions the control of insider dealing is often associated in time and in legislation with money laundering, see B. Rider, “The Control of Insider Trading – smoke and mirrors!” 1 International and Comparative Corporate Law Journal (1999) 271. See also B. Rider, “The practical and legal aspects of interdicting the flow of dirty money” 3 Journal of Financial Crime (1996) 234.
10. See for a discussion of differing attitudes to such integrity related issues B. Rider and H.L. Ffrench, The Regulation of Insider Trading (1979) Macmillan and B. Rider, “Policing Corruption and Economic Crime – how can we do it better?” (2015) Frontiers of Law, issue 4. See also S. Press, Rogue Empires, Contracts and Conmen in Europe’s Scramble for Africa, (2017), Harvard University Press.
11. For a discussion of the institutional aspects see B. Rider, The Promotion and Development of International Co-operation to Combat Commercial and Economic Crime(1980) Commonwealth Secretariat, London, B. Rider, “Combating International Commercial Crime,” (1985) Lloyds Maritime and Commercial Law Quarterly 217; B. Rider, “Policing the City – combating fraud and other abuses in the corporate securities industry” 41 Current Legal Problems (1988) 47 and B. Rider ‘Blindman’s Bluff – A model for securities regulation’ in J. Norton and M. Andenas (eds) Emerging Financial Markets and the Role of International Financial Organisations (1996) Kluwer.
12. A communique setting out a common approach to tackling corruption, as agreed by participating countries and, where appropriate, international organisations. Published: 12 May 2016, UK Cabinet Office as Part of The Anti-Corruption Summit: London 2016 Government transparency and accountability hosted by Prime Minister David Cameron MP. See generally L. Cockcroft, Global Corruption, money, power and ethics in the Modern World, (2014) Tauris.
13. See B. Rider “Probing Probity; A discourse on the dark side of development’ in S. Schlemmer-Schulte and K. Tung, International Finance and Development Law (2000), Kluwer and in regard to the similar issues that arise in regard to insider abuse, B. Rider and M. Ashe, Insider Crime (1993) Jordans and B. Rider ‘The control of insider trading: smoke and mirrors’ in E. Lederman and R. Shapira, Law, Information and Information Technology (2001) Kluwer.
14. For an excellent discussion of this see M. Levi, The Phantom Capitalists (2008 ed), Ashgate.
15. L. Brandeis, Other People’s Money and how the Bankers use it (1914), Harpers, Ch 5.
16. Much has been written on the ‘reaction’ to corruption in Africa not least in the Journal of Financial Crime and Journal of Money Laundering Control of which the present author is general editor, but see in particular W. Adebanwi, A Paradise for Maggots (2010), Wale Abedanwi. See also J. Sharman, The Despot’s Guide to Wealth Management (2017) Cornell and C. Gpredema, “Measuring Money Laundering in Southern Africa” 14 African Security Review (2005) No 4.
17. R. Chan, D. Ho, A. Lau and A Young, “Chinese traditional values matter in regulating China’s company directors: Findings from a empirical research” (2013) 34 The Company Lawyer 146. See also B. Rider, H. Yan and Li Hong Xing, The Prevention and Control of International Financial Crime (2010) China Financial Publishing House, Chs 1 and 2.
18. See B. Rider, “Islamic Financial Law; Back to Basics” in The Changing Landscape of Islamic Finance (2010) IFSB, Ch 5.
19. For a discussion of similar issues in Shar’ah see B. Rider, “Corporate Governance for Institutions offering Islamic Finance” in C. Nethercott and D. Eisenberg (eds) Islamic Finance, Law and Practice (2012) Oxford University Press and B. Rider and C. Nakajima, “Corporate Governance and Supervision” in S. Archer and R. Karim (eds), Islamic Finance – The Regulatory Challenge (2007) Wiley Finance; C. Nakajima, “Responsible business” 20 Journal of Financial Crime (2013) 256 and C. Nakajima, “The importance of legally imbedding corporate social responsibility” 32 The Company Lawyer (2011) 257
20. “Russia ranks first in use of death penalty” Los Angeles Times 5 February 1972. China regularly uses the death penalty for serious cases of economic crime, but see B. Rider “A tale of two cities” 19 Journal of Financial Crime (2012) 4 and B. Rider “When Chinese whispers become shouts” 20 Journal of Financial Crime (2013) 136. See also B. Rider, Organized Economic Crime (In Chinese) (1999), Peking University Law Journal, 1-128
21. See E. Sutherland, White Collar Crime (1949) Dryden Press; E. Sutherland, White Collar Crime: the Uncut Version (1983) Yale and E. Sutherland, “Is White Collar Crime Crime?” 10 American Sociological Review (1945) 132. See also N. Shover and J. Wright,
Crimes of Privilege (2001) Oxford, in particular Ch 1 and E. Soltes, Why they do it – inside the mind of the white collar criminal (2016), Public Affairs and B. Rider, “The Wages of Sin – Taking the Profit Out of Corruption – A British Perspective,” (1995) 13 Dickinson Journal of International Law, 391 in regard to motive.
22. See for a perspective on this issue, Siti Faridah Abdul Jabbar, “Corruption: delving into the muddy water through the lens of Islam” 20 Journal of Financial Crime 139 and B. Rider “Back to Basics” in The Changing Landscape of Islamic Finance – imminent challenges and future directions (2010), supra, and also in Strategies for the Development of Islamic Capital Markets (2011) Asian Development Bank and IFSB in Ch 3.
23. See B. Rider and H. Ffrench, “Should Insider Trading be Regulated? Some initial considerations” 95 South African Law Journal (1978) 79 and B. Rider “Insider Trading – A crime of our times” in D. Kingsford Smith (ed), Current Developments in Banking and Finance (1989) Stevens
24. See Jamaican Bar Association v. The Attorney General of Jamaica (2017) JMFC 2 and B. Rider, “A privilege or a curse!” Editorial Comment (fourth coming) Journal of Financial Crime (2017).
25. United Nations Convention Against Corruption was adopted by resolution 58/4 of the UN General Assembly 31 October 2003 and came into force on 14 December 2005.
26. See generally L. Thompson, A History of South Africa (4th Ed) Yale University Press. A similar fate has befallen a number of initiatives in South Africa.
27. Attorney General for Hong Kong v. Reid (1994) 1 All ER 1
28. Report of the Fraud Trial Committee (1986) HMSO para 1. See also B. Rider, “Combatting International Commercial Crime” (1985) Lloyds MCLQ 217 and B. Rider “Policing the International Financial Markets” in C.Lye and R.Lazar (eds) The Regulation of Financial and Capital Markets (1990) Singapore Academy of Law and B. Rider, “Policing the International Financial Markets – an English Perspective” XVl Brooklyn Journal of International Law (1990) 179.
29. It is reported that of some 81,631 reports of suspected fraud by businesses in London in 2013 to 2014 there were only 9 successful convictions. Of some 103,000 suspected cases of business related crime only 758 were considered solvable by the police, H. Warrell, “Police urged to crack down on business crime” Financial Times 23 July 2014. The UK police also fail to identify a suspect in three quarters of property related crimes, R. Ford, Times July 18 2014 albeit the Homes Secretary asserts “criminal gangs are running swathes of Britain” R. Ford, Times 12 June 2014. Perhaps even more disturbingly it is arguable that only 2 per cent of computer related crime is actually reported and less than 0.5 per cent of this figure results in official investigation.
30. See B. Rider “Intelligent investigations: the use and misuse of intelligence – a personal perspective” 20 Journal of Financial Crime (2013) 293. See also S. Keene, Threat Finance, Disconnecting the Lifeline of Organised Crime and Terrorism (2012) Gower. See generally K. Hinterseer, Criminal Finance, the political economy of money laundering in a comparative context, (2002) Kluwer.
31. The Conservative Party in its recent manifesto for the general election in June 2017 proposed the amalgamation of the SFO with the National Crime Authority.
32. See B. Rider “Civilising the Law – the use of civil and administrative proceedings to enforce financial services law” 3 Journal of Financial Crime (1995) 11 and in particular, S. Bazley, Market Abuse Enforcement: Practice and Procedure (2013) Bloomsbury Professional.
33. For example, Nanus Asia Co v. Standard Chartered Bank (1990) 1 HKLR 396. However, the Hong Kong courts, as have most common law jurisdictions, have been prepared to recognise and support in rem orders by US courts in regard to proceeds of crime and see in particular in regard to freezing orders USA v. Abacha (2014) All ER (D) 56. In this case Field J. stated “corruption, like other types of fraud, is a global problem and it and its consequences are only going to be dealt with effectively if there is co-operation and assistance not only between the governments of states but also between the courts of different national jurisdictions.” See also Republic of Hati v. Duvalier (1989) 1 ALL ER 456 where Staughton LJ observed – “this case demands international co-operation between all nations”. Another important example is Motorola Credit Corporation v. Uzan (2003) All ER (D) 150.
34. See K. Stephenson et al, Barriers to Asset Recovery, Stolen Assets Recovery Initiative (2011) World Bank and UNODC and B. Rider “Pursing Corruption – civil weapons: old law in new bottles!” in Legal Studies in the Global Era, Legal Issues beyond the Boarders (2010) Chuo University Press.
35. See B. Rider, “The limits of the law: An analysis of the inter-relationship of the criminal and civil law in the control of money laundering” 25 Journal of Juridical Science (2000) 1.
36.See supra at n. 7, and in particular Regal (Hastings) Ltd v. Gulliver (1967) 2 AC 134, and generally R. Pearce, J. Stevens and W. Barr, The Law of Trusts and Equitable Obligations (5th Ed) Oxford University Press, Pt V and A. Burrows, The Law of Restitution (2011) Oxford University Press, Ch 26.
37. See for example of B. Rider “The regulation of insider trading in the Republic of the Philippines” 19 Malaya Law Review (1977) 355; B. Rider, “The regulation of Insider trading in the Republic of South Africa,” (1977) 94 South African Law Journal 437 and see also in the context of China, B. Rider, Y. Haiting and Li Hong Xing, The Prevention and Control of International Crime (2010), China Finance.
38. Sumitomo Bank Ltd v. Karitika Ratna Thahir (1993) 1 SLR 735. See also M. Ashe and B. Rider, The International Tracing of Assets (2000) FT Law and Tax.
39. See FHR European Ventures LLP v. Cedar Capital Partners (2014) UKSC 45, noted B. Rider, “A simple approach to justice” 21 Journal of Financial Crime (2014) 379 and Attorney General of Hong Kong v. Reid (1994) 1 All ER 1 contra Sinclair Investments (UK) Ltd v. Versailles Trade and Finance Ltd (2011) 3 WLR 1153. See also B. Rider, Old Weapons for New Battles, (2009) Centre of Anti-Corruption Studies, ICAC, Hong Kong and B. Rider, “Corruption –The Sharp end of Governance” in S.Ali (ed), Risky Business, Perspectives on Corporate Misconduct (2010), Caribbean Law Publishing Co. for these developments in context.
40. See Selangor United Rubber Estates Ltd v. Craddock (No 3) (1968) 1 WLR 1555, Governor and Company of the Bank of Scotland v. A (2001) 3 All ER 58 and Armstrong DLW Gmbh v. Winnington Networks Ltd (2012) 3 All ER 425.
41. Agip (Africa) Ltd v. Jackson (1992) 2 All ER 451
42. Finers v. Miro (1991) 1 WLR 35. Of course, this has implications for those who handle and advise on the handling of other people’s wealth in the ordinary course of their business, see for example, the Bank of Scotland case cited at n.31, Shah v. HSBC (2010) All ER 477 and B. Rider, “When risk becomes reality” 13 Journal of Money Laundering Control (2010) 313 and on the dilemmas faced by financial institutions B. Rider Compliance, An International Perspective on some of the challenges facing global compliance today (2014) Occasional Paper 72, Central Bank of Sri Lanka.
43. Another issue relevant to the discussion is the standard of culpability that is considered acceptable for the imposition of responsibility in the criminal law. An example of this is the discussion that has surrounded the creation of a new offence for senior managers of relevant financial institutions in the UK whose reckless decisions result in the failure of the institution, section 36 Financial Services (Banking Reform) Act 2013. Similar concerns have manifested themselves in the law relating to directors duties in the civil law, see B. Rider “Amiable Lunatics and the Rule in Foss v. Harbottle” 37 Cambridge Law Journal (1978) 270. On the issue of attribution of responsibility see Re Supply of Ready Mixed Concrete (No2) (1995) 1AC 456 and Meridian Global Funds Management Asia Ltd v. Securities Commission (1995) 2 AC 500 and Labour’s Policy Review: Tackling Serious Fraud and White Collar Crime (2013), Labour. It is also important to note the wide range of provisions in law and regulatory systems that may be more or less relevant on the facts of a particular case – see generally, C. King and C. Walker (eds), Dirty Assets, emerging issues in the regulation of criminal and terrorist assets, (2014), Palgrave and W. Blair, R. Brent and T. Grant, Banks and Financial Crime – the international law of tainted money, (2017) Oxford.
44. The UK National Audit Office estimated in the UK confiscation of criminal assets was no more than 26 pence in every £ 100 of criminal property and that in only two per cent of cases is the fill amount of the confiscation order actually collected, NAO Confiscation Orders, 17 December 2013. See also Report of the House of Common’s Committee of Public Accounts, Confiscation Orders, 21 March 2014, SO and Proceeds of Crime, Home Affairs Committee, Fifth Report of Session 2016-2017, House of Commons. See also B. Rider “Taking the Profit out of Crime” in B. Rider and M. Ashe (eds), Money Laundering Control (1996) Sweet & Maxwell and B. Rider, “Recovering the Proceeds of Corruption” 10 Journal of Money Laundering Control (2007) 5 particularly p 26 et seq and A. Kennedy, “An evaluation of the recovery of criminal proceeds in the UK” 10 Journal of Money Laundering Control (2007) 33. Perhaps even more alarming is that not with standing over 350,000 suspicion based reports to the authorities in the UK in 2015 only 7 bank accounts were actually blocked. See generally UK National Risk Assessment of Money Laundering and Terrorist Finance (2015), UK Treasury and Home Office. See also P. Alldridge, What went wrong with money laundering law? (2016) Palgrave andM. Levi, P. Reuter and T. Halliday, “Can the AML system be evaluated without better data” (fourth coming) Crime, Law and Social Change (2018).
45. See A. Leong, The Disruption of International Organised Crime (2007) Ashgate and supra at n 18. See also B. Rider “The Enterprise of Crime” in B. Rider and M. Ashe (eds), Money Laundering Control (1996) Sweet & Maxwell.
46. Bribery Act 2010 section 13. See also on this R (on the application of Corner House Research) v. Director of the Serious Fraud Office (BAE Systems plc, interested party) (2008) EWHC 714 and (2008) UKHL 60 in regard to the legality of halting corruption related investigations and proceedings on the basis of national security, and see R. Norton-Taylor and R. Evans, ‘No national security issue says agency’, the Guardian 16 January 2007 and M. Evans et al in the Times 17 January 2007.
47. In R. v. Innospec Ltd, 26th March 2010, Southwark Crown Court) Lord Justice Thomas censured the SFO for failing to adhere to the rule of law. In his remarks on sentencing the learned judge stated ‘it is clear that the SFO cannot enter into an agreement under the laws of England with an offender as to the penalty in respect of the offence charged’. He emphasized that such deals had no effect and, indeed, in a subsequent case Bean J. specifically rejected the recommendation of the SFO for a suspended sentence on the basis that the accused had co-operated fully and had done a ‘deal’ with the UK and US authorities. Thomas LJ considered that a traditional fine was the appropriate financial penalty and emphasized that there should be no difference, given the seriousness of the offence of corruption, between the UK and USA. In previous cases the SFO had settled a much smaller financial penalty than the millions imposed, albeit also by settlement, in the USA. Thomas LJ thought that ‘if the penalties in one state are lower than in another, businesses in the state with lower penalties will not be deterred so effectively from engaging in corruption in foreign states whilst businesses in states where the penalties are higher may complain that they are disadvantaged in foreign states’. He also noted the very considerable fines that were imposed for in cases involving allegations of wrongdoing under competition law and made the point that corruption could have an even more serious impact on trade and business. He was not impressed by the argument that the SFO and US has brokered their deal because they did not want to put the business out of business. In his opinion if the business was corrupt it should be sanctioned. Indeed, Thomas LJ stated that it was improper for the SFO to try and do deals with the American authorities. See C.Nakajima, “Maybey may be the bridge we need,” 19 Journal of Financial Crime (2012) 124.
48. Deferred Prosecution Agreements are now authorized pursuant to Schedule 17, Crime and Courts Act 2013 and See Deferred Prosecution Agreements Code of Practice, 2013, Serious Fraud Office and Crown Prosecution Service. A recent example of the efficacy of this ‘device’ is the prosecution agreement relating to Tesco Stores in the UK, under which the company ‘agreed’ to pay a fine of £ 129 million (Southwark Crown Court, Monday 10th April 2017)
49. The practical importance of whistle blowing in South Africa was emphasized by Corruption Watch in its Annual Report 2016, Issue 1. Note also the importance of this topic, 35th Cambridge International Symposium on Economic Crime (2017) University of Cambridge, Jesus College, September 2017.
50. The present author has long advocated this as a potentially important strategy, see for example, B. Rider, “Commercial Crime Co-operation in the Commonwealth” (1983) in the published papers of the 7th Commonwealth Law Conference (Hong Kong) at 433 and in particular, B. Rider and M. Ashe (Eds), Money Laundering Control (1996) Sweet & Maxwell. As an investigative tool in combating insider abuse see B.Rider, The Unacceptable Insider (1987) Legal Research Foundation (New Zealand) and B. Rider, “Policing the City – Combating Fraud and other Abuses in the Corporate Securities Industry,” (1988) 41 Current Legal Problems 47
51. Article 20 provides “subject to its constitution …each state party shall consider adopting such legislation and other measures as may be necessary to establish as a criminal offence, when committed intentionally, illicit enrichment, that is a significant increase in the asserts of a public official that he or she cannot reasonably explain in relation to his or her lawful income.” There are of course different issues here. There is the ability to use intelligence to identify unexplained and possibly suspicious wealth. Then the ability of those with a legitimate interest to demand, under penalty, details of ownership and control. Finally, there is the issue of interdiction – which might involve separate offence based on unjust enrichment or confiscation and taxing.
52. See for example J. Boles, “Criminalising the Problem of Unexplained Wealth: Illicit Enrichment Offences and Human Rights Violations,” 17 New York University Journal of Legislation and Public Policy (2014) No 4. See also for various perspectives, Unexplained Wealth Orders: thoughts on scope and effect in the UK, Briefing Papers (January 2017), The White Collar Crime Centre (UK).
53. The UK’s Criminal Finances Act 2017 also seeks, among other things, to improve the operation of seizure and forfeiture laws particularly in regard to cash; reform the regime for suspicious activity reports and information sharing.
54. See B. Rider “Intelligent Investigations: The use and misuse of intelligence – a personal perspective,” 20 Journal of Financial Crime (2013) 293 and see also B. Rider, “Financial Crime – a thoroughly modern crime,” 1 Financial Crime Review (2000) 2 and
“Policing the international financial markets: An English Perspective,” (1990) XVI Brooklyn Journal of International Law 179
55. See R. Blum and M. Ricks, “ Political Intelligence Agencies acting against Organised International Economic Crime,” 4 Journal of Financial Crime (1996) 17 and B. Rider, The role of ICPO-Interpol in promoting international cooperation in combating serious international crime (1980) pp. 80, Report to Commonwealth Law Ministers. But see also
B. Rider “The war on Terror and Crime and the Offshore Centres: The New Perspective” in D. Masciandaro (ed), Global Financial Crime (2004) Ashgate.
56. See B. Rider, Report on Commercial Crime in Hong Kong with recommendations for the establishment of a Commercial Crime Unit within the Legal Department of the Hong Kong Government and the creation of a specialised unit within the Royal Hong Kong Police Force (1980), pp. 320; B. Rider, Report to the Prime Minister, Minister of National Defence and Central Intelligence Organisation of Zimbabwe, on the destabilisation and the establishment of a specialised agency (1986), pp.210, Overseas Development Administration UK; B. Rider and D. Phillips, Report to the President of Ghana on economic destabilisation and the establishment of a Public Conduct Inspectorate (1988), pp. 112; B. Rider, Report to the Prime Minister of Trinidad and Tobago on destabilisation, economic and political security (1988), pp. 260; B. Rider,The Prevention and Control of Corruption, Report to the Government of Mozambique and the Swedish International Development Agency (SIDA) (1994), pp. 130 and B. Rider, Report on Organised Crime in the U.K., Home Affairs Committee, House of Commons (1993 and 1994), pp. 220.
57. See also in regard to ‘chop’ and other systems B. Rider, “Fei Ch’ien Laundries – The Pursuit of Flying Money,” 1 Journal of International Planning (1992) August and December and B. Rider, Organized Crime in Hong Kong, Focus on Money Laundering and Asset Forfeiture (1993) and B. Rider, “The Financial World at Risk,” (1993) Managerial Auditing Journal No. 7.
58. See generally F. Schneider, The Economics of the Hidden Economy (Vols 1 and 11) (2008) Elgar. See also N. Shaxson, Treasure Islands (2012) Vintage and R. Murphy, Dirty Secrets (2017) Verso.
59. See generally S. Platt, Criminal Capital, (2015) Palgrave.
60. See G20 High Principles on beneficial ownership (16 November 2014), but see B. Rider, “The end of havens?” 12 Journal of Money Laundering Control (2009) 213. English judges have also done their bit – see B. Rider, “Exposing the modesty of companies” 34 The Company Lawyer (2013) 263. See also B. Rider, “Rumblings in the Corporate Jungle” 36 The Company Lawyer (2015) 33.
61. The UK Government in the context of implementing the EU Fourth Money Laundering Directive 2015/849EU promulgated the People with Significant Control (Amendment) Regulations 2017. This instituted a public register of beneficial ownership and in collaboration with UK Overseas Territories and Crown Dependencies has established a network of agreements which require effective disclosure and recording of beneficial ownership of companies, by the end of 2017, and the UK’s authorities will have access to this on a real time basis. In Europe the ‘systematic exchange’ of beneficial ownership established by the UK, Germany, France, Italy and Spain now extends to over 50 jurisdictions and covers trusts and other entities as well as companies.
62. See n 61, supra.
63. For an interesting panorama see M. Meredith, The State of Africa (2013) Simon & Schuster, particularly Pt 1V.
64. See S.C. Wanjala, Fighting Corruption in Africa: Mission Impossible? (2012) IACS and see BBC, No progress on African corruption says watchdog (27 January 2016). However, also note CGD (2015), Unintended consequences of anti-money laundering policies for poor countries, http://www.cgdev.org/sites/default/files/CGD-WG-Report-Unintended-Consequences-AML-Policies-2015.pdf.

Российско-египетские экономические отношения: история и современность

Автор:

Волков С.Н.

DOI:

10.31132/2412-5717-2018-43-2-23-37

Аннотация:

Автор впервые обобщил информацию о российско-египетских экономических отношениях с начала 60-х годов ХIХ в. до настоящего времени, что позволило ему выделить ряд этапов их развития. Центральное место в работе занимает анализ современного состояния двустороннего сотрудничества и долгосрочных проектов, которые будут определять уровень развития торгово-экономических отношений в ближайшем будущем. Исследование продемонстрировало высокий уровень взаимодополняемости экономик двух стран, которое создает прочную базу дальнейшего развития различных форм взаимовыгодных экономических связей.

Ключевые слова:

Россия, Египет, внешняя торговля, военно-техническое сотрудничество, инвестиции, российская промышленная зона, АЭС «Дабаа»

Источники:

1. Барышников М.Н. Русское общество пароходства и торговли: учреждение, функционирование, перспективы развития. TERRA ECONOMICUS. 2015. том 13. № 2. с. 106–130.
2. Институт Российской истории РАН. Россия 1913 год. Статистико-документальный справочник. с. 215. http://istmat.info/files/uploads/166/rossiya_1913_original.pdf (дата обращения 19.03.2018)
3. Внешняя торговля СССР с 1924 по 1940 гг. http://istmat.info/files/uploads/
22117/vneshtorg_1918-1940_chast_2_afrika_1106-1126.pdf (дата обращения 19.03.2018)
4. Внешняя торговля СССР в послевоенный период (1946–1966 гг.). http://istmat.info/ files/uploads/17721/vneshtorg_1918-1966_razdel_3.pdf (дата обращения 19.03.2018)
5. Военно-техническое сотрудничество между Россией и Египтом. Досье. http://tass.ru/info/ 744961 (дата обращения 22.03.2018)
6. Внешние экономические связи СССР в 1990 г. http://istmat.info/node/18164 (дата обращения 19.03.2018)
7. https://wits.worldbank.org/CountryProfile/en/Country/EGY/Year/2016/Summary (дата обращения 23.03.2018)
8. https://wits.worldbank.org/CountryProfile/en/Country/RUS/Year/2016/Summary (дата обращения 23.03.2018)
9. http://russian-trade.com/reports-and-reviews/2018-02/torgovlya-mezhdu-rossiey-i-egiptom-v-2017-g/ (дата обращения 23.03.2018)
10. Производство Т-90 в Египте начнется в конце 2019 года. https://topwar.ru/137659-proizvodstvo-t-90-v-egipte-nachnetsya-v-konce-2019-goda.html (дата обращения 26.03.2018)
11. Россельхознадзор 20 февраля 2017 г. О продвижении российской готовой продукции из мяса птицы на продовольственный рынок Египта. http://www.fsvps.ru/fsvps/print/news/ 20192.html (дата обращения 01.04.2018)
12. http://www.fao.org/faostat/en/#data/QL (дата обращения 01.04.2018)
13. http://istmat.info/files/uploads/22117/vneshtorg_1918-1940_chast_2_afrika_1106-1126.pdf
14. Ренкинг привлекательности зарубежных страновых рынков для российского экспорта несырьевых неэнергетических товаров 2018. https://www.exportcenter.ru/ international_markets/ country_rating/ranking_2018.pdf (дата обращения 12.04.2018)
15. Внешняя торговля Российской Федерации услугами 2016. http://www.cbr.ru/statistics/ credit_statistics/External_Trade_in_Services_2016.pdf (дата обращения 12.04.2018)
16. Игорь Сечин совершил рабочий визит в Египет. https://www.rosneft.ru/press/news/item/ 186027/ (дата обращения 12.04.2018)
17. «Роснефть» закрыла сделку по приобретению 30% доли в газовом месторождении Zohr. https://www.rosneft.ru/press/releases/item/188043/(дата обращения 12.04.2018)
18. Zohr Discovery Boosts Investment Interests in Mediterranean. http://egyptoil-gas.com/news/ zohr-discovery-boosts-investment-interests-in-mediterranean/ (дата обращения 13.04.2018)
19.«Роснефть» начала добычу газа в рамках проекта Zohr в Египте. https://www.rosneft.ru/ press/releases/item/189233/(дата обращения 12.04.2018)
20. Окно на Ближний Восток. «Роснефть» приобрела долю в египетском месторождении Zohr. https://www.rosneft.ru/press/news_about/item/188275 (дата обращения 12.04.2018)
21. LUKOIL International Services B.V. http://internationalservice.lukoil.com/ru/Activities/ Egypt (дата обращения 13.04.2018)
22. West Nile Delta. http://www.dea-group.com/en/projects/west-nile-delta (дата обращения 16.04.2018)
23. VimpelCom делает погоду. Российский оператор покупает Weather Investments S.p.A. https://www.kommersant.ru/doc/1516368 (дата обращения 16.04.2018)
24. All you need to know about the Russian Industrial Zone. https://www.egypttoday.com/ Article/3/42165/All-you-need-to-know-about-the-Russian-Industrial-Zone (дата обращения 19.04.2018)
25. Российская промышленная зона в Египте. http://minpromtorg.gov.ru/common/upload/ files/docs/Rossiyskaya_promyshlennaya_zona_v_Egipte.pdf (дата обращения 19.04.2018)
26. Волков С.Н., Шарова А.Ю. Египетско-африканские экономические отношения. Проблемы современной экономики. 2017. № 4 (64). с. 164–168.
27. Алешин К.А. Сотрудничество России со странами Ближнего Востока и Северной Африки на современном этапе. Ученые записки Института Африки РАН. 2017. № 2 (39). с. 48–65.
28. Абрамова И.О., Фитуни Л.Л. Потенциал африканского континента в стратегии развития российской экономики. Мировая экономика и международные отношения. 2017. т. 61. № 9. с. 24–35.
29. Рентабельность по видам экономической деятельности (по отраслям). http://taxslov.ru/ 15/n15_25.htm (дата обращения 19.04.2018)
30. Росинжиниринг проект. Российская промышленная зона в Египте. http://www.rfproject.ru/projects/object/494/ (дата обращения 19.04.2018)
31. Минпромторг объявил конкурс на подготовку бизнес-плана промзоны в Египте. https://lenta.ru/news/2017/02/14/egipetsvobodnayazona (дата обращения 20.04.2018)
32. Ставки налога на прибыль в 2017 году. https://buhguru.com/nalog-na-pribyl/stav-nalog-prib.html (дата обращения 19.04.2018)
33. Российская промышленная зона в Египте. http://minpromtorg.gov.ru/common/upload/ files/docs/Rossiyskaya_promyshlennaya_zona_v_Egipte.pdf (дата обращения 16.04.2018)
34. UAE, Russia, Egypt agree details of $500m investment fund. http://www.arabianbusiness. com/uae-russia-egypt-agree-details-of-500m-investment-fund-637746.html (дата обращения 20.04.2018)
35. Общая сумма контрактов «Росатома» в Египте составила почти $60 млрд. http://www.atomic-energy.ru/news/2018/04/13/84971 (дата обращения 20.04.2018)
36. МИФИ и университет Айн-Шамс обучат студентов для первой египетской АЭС. https://ria.ru/abitura_world/20180412/1518474830.html (дата обращения 23.04.2018)
37. 75 Dabaa Nuclear School students to start academic year. https://www.egypttoday.com/ Article/1/33107/ (дата обращения 23.04.2018)
38. 200 Egyptian companies vy to participate in Dabaa nuclear project. https://dailynewsegypt.com/2017/12/24/200-egyptian-companies-vy-participate-dabaa-nuclear-project/ (дата обращения 23.04.2018)
39. Rosatom prepares to launch construction tender for Dabaa Nuclear Power Plant. https://dailynewsegypt.com/2018/01/22/rosatom-prepares-launch-construction-tender-dabaa-nuclear-power-plant/ (дата обращения 23.04.2018)

Российско-африканские отношения и фактор США. 2015–2018 годы

Автор:

Урнов А.Ю.

DOI:

10.31132/2412-5717-2018-43-2-3-22

Аннотация:

В статье рассматривается воздействие фактора США на российско-африканские отношения в последние годы правления Б. Обамы и на начальном этапе президентства Д. Трампа (2015–2018 гг). Дана сравнительная оценка африканской политики Москвы и Вашингтона, отмечены различия и преемственность в действиях двух американских администраций.

В 2000-е годы политика РФ на африканском направлении заметно активизировалась, ее позиции на континенте окрепли. Действия России в Африке основываются на концепции многополярного мира, осуществляются с учетом имеющихся у нее возможностей, прежде всего экономических. Задачи ставятся реально достижимые. Борьба с США и другими зарубежными игроками за преобладающее влияние на континенте в планы Москвы не входит.
Соединенные Штаты, как и повсюду, проводят в Африке антироссийский курс. Представляется вместе с тем, что соперником, создающим серьезную угрозу их позициям и планам на континенте, Соединенные Штаты сегодняшнюю Россию не считают. В результате до жесткого противоборства между сторонами дело в Африке не доходит. Конкуренция имеет место, но в конфронтацию не перерастает.

Предметом исследования являются состоявшиеся в марте 2018 г. поездки в Африку министра иностранных дел РФ С.В. Лаврова и экс-госсекретаря США Р. Тиллерсона, развитие событий вокруг некоторых наиболее чувствительных точек пересечения интересов России и Соединенных Штатов в Африке – в Египте, Ливии и ЮАР.

Ключевые слова:

США, Администрация президента США, Российская Федерация, Африка, африканская политика, конкуренция, российско-африканские отношения, двусторонние отношения, Египет, Ливия, ЮАР

Источники:

1. National Military Strategy of the United State of America. June 2015. pp. 1–2. www.jcs.mil/portals/36/Documents/Publications/2015_national_military_strategy.pdf (дата обращения 15.07.2015)
2. Stronski P. Sokolsky R. The Return of Global Russia: An Analytical Framework. Carnegie Endowment for International Peace. December 14, 2017. Cornegieendowment.org/2017/ 12/14/returnof-global-russia-analitical-framework.pdf.75003 (дата обращения 25.12.2017)
3. Tillerson Rex W. US-Africa Relations: A New Framework. Remarks. March 6, 2018. George Mason University. Fairfax Virginia. https://www.state.gov/secretary/remarks/2018/03/279065.htm (дата обращения 15.03.2018)
4. Tillerson Rex W. Press Availability with Djiboutian Foreign Minister Mahamood Ali Youssouf. Djibouti, March 9, 2018. https://www.state.gov/secretary/remarks/2018/03/279142.htm (дата обращения 19.03.18)
5. National Security Strategy of the United States of America. Seals of the President of the United States. https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2017/12/nss-final-12-18-2017-09.05.pdf (дата обращения 26.12.2017)
6. AFRICOM Poster Statement. General Woldhouser D. Senate Armed Services Committee. March 9, 2017. pp. 1–2. https://www.africom.mil/media-room/documents/28720/africom-2017-posture-statement (дата обращения 20.03.2017)
7. United States Africa Command. 2018 Posture Statement. General Woldhouser D. House Armed Services Committee. March 6, 2018 рр. 3–4. https://www.africom.mil/about-command/2018-posture-statement-to-congress (дата обращения 16.03.2018)
8. Ten Conflicts to Watch in 2018. Mally R. Foreign Policy. January 2, 2018. foreignpolicy.com/ 2018/01/02/10-conflicts-to-watch-in-2018 (дата обращения 20.01.2018)
9. Senior State Department Officials Previewing Secretary Tillerson’s Travel to the Continent of Africa. Special Briefing. Via Teleconference. March 2, 2018. https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/ 2018/03/278998.htm (дата обращения 22.03.2018)
10. ИТАР-ТАСС. 27.02.2018. Политика: США-Россия-Госдеп-Санкции (ITAR-TASS. 27.02.2018. Policy: USA-Russia-State Department-Sanctions).
11. Абрамова И.О., Фитуни Л.Л. Потенциал африканского континента в стратегии развития российской экономики. Мировая экономика и международные отношения. 2017. Т. 61. № 9. с. 24-35.
12. Абрамова И.О. Африканское турне С.В. Лаврова: новые вызовы и перспективы российско-африканского сотрудничества. Азия и Африка сегодня. 2018. № 5. С. 2-10. DOI: 10.7868/S032150751805001X
13. ИТАР-ТАСС. 2.03.2018. Политика: МИД-Африка-Визит-1 (ITAR-TASS. 2.03.2018. Policy: Foreign Ministry-Africa-Visit-1).
14. ИТАР-ТАСС. 5.03.2018. Политика: МИД-Африка-Саммит-Интерес (ITAR-TASS. 5.03.2018. Policy: Foreign Ministry-Africa-Summit-Interest).
15. ИТАР-ТАСС. 9.03.2018. Политика: МИД-Эфиопия-Визит (ITAR-TASS. 9.03.2018. Policy: Foreign Ministry-Ethiopia-Visit).
16. ИТАР-ТАСС. 8.03.2018. Политика: МИД-США-Вмешательство (ITAR-TASS. 8.03.2018. Policy: Foreign Ministry-USA-Interference).
17. ИТАР-ТАСС. 7.03.2018. Экономика: Мозамбик-Роснефть-Эксонмобил-2 (ITAR-TASS. 7.03.2018. Economy: Mozambique-Rosneft-Exxon Mobil-2).
18. ИТАР-ТАСС. 7.03.2018. Политика: МИД-Мозамбик-Визит-Итоги (ITAR-TASS. 7.03.2018. Policy: Foreign Ministry-Mozambique-Visit-Results).
19. US and Russia in Africa: Trade and Security Interests. Vines A. Chatham House. March 9, 2018. www.dw.com/en/us-and-security-interests/a-4291228/ (дата обращения 20.03.2018)
20. Васильев А.М. От Ленина до Путина. Россия на Ближнем и Среднем Востоке. М. Центрполиграф. 2018. 670 с. ISBN 978-5-227-07511-6.
21. Владимир Путин в Каире провел переговоры с президентом Египта Абделем Фаттахом ас-Сиси. https://www.1.tv/news/2017-12-11/337709-vladimir_putin_v_kaire_provel_peregovory_s_ presidentom_egipta_abdelem_fattahom_as_sisi (дата обращения 25.12.2017)
22. ИТАР-ТАСС. 7.03.2018. Экономика: Египет-Россия-Промзона-2 (ITAR-TASS. 7.03.2018. Economy: Egypt-Russia-Industrial Zone-2).
23. ИТАР-ТАСС. 3.03.2018. Экономика: Египет-Россия-Товарооборот (ITAR-TASS. 3.03.2018. Economy: Egypt-Russia-Trade turnover).
24. ИТАР-ТАСС. 16.02.2018. Политика: МИД-Мюнхен-Египет-Встреча (ITAR-TASS. 16.02.2018. Policy: Foreign Ministry-Munich-Egypt-Meeting).
25. Урнов А.Ю. США – Африка: политика администрации Б. Обамы. 2015–2016 годы. Хроника событий. М. ИАфр РАН. 2017. 366 с. ISBN 978-5-91298-195-1.
26. Президент Египта поздравил Путина с победой на выборах 21 марта 2018 г. TASS.ru/politica/5054097 (дата обращения 25.03.2018)
27. Kerry J. Remarks with Egyptian Foreign Minister Samech Hassan Shoukri. Washington. February 9, 2016. https://www.state.gov/secretary/remarks/2016/02/252285.htm (дата обращения 10.03.2016)
28. Kerry J. Remarks with Egyptian Minister Samech Hassan Shoukri. Washington. March 30, 2016. https://www.state.gov/secretary/remarks/2016/03/255349.htm (дата обращения 10.04.2016)
29. ИТАР-ТАСС. 22.08.2017. Безопасность: США-Египет-Помощь-Оборона-1 (ITAR-TASS. 22.08.2017. Security: USA-Egypt-Assistence-Defence-1).
30. Tillerson Rex W. Press Availability with Egyptian Foreign Minister Samech Shoukry. Cairo, Egypt. February 12, 2018. https://www.state.gov/secretary/remarks/2018/02/278210.htm (дата обращения 20.02.2018)
31. ИТАР-ТАСС. 4.03.2018. Политика: Египет-США-Президенты-Разговор (ITAR-TASS. 4.03.2018. Policy: Egypt-USA-Presidents-Talk).
32. Department of State. Congressional Budget Justification. Foreign Operations and Related Programs. Financial Year 2019. February 12, 2018. https://www.state.gov/documents/organization/ 277155.pdf (дата обращения 18.02.2018)
33. ИТАР-ТАСС 2.04.2018. Политика: Египет-Выборы-Президент-Итоги-2 (ITAR-TASS. 2.04.2018. Policy: Egypt-Elections-President-Results-2).
34. ИТАР-ТАСС. 2.04.2018. Политика: Египет-Россия-Президент-Разговор (ITAR-TASS. 2.04.2018. Policy: Egypt-Russia-President-Talk).
35. ИТАР-ТАСС. 2.04.2018. Политика: Египет-США-Президент-Поздравления (ITAR-TASS. 2.04.2018. Policy: Egypt-USA-President-Congratulations).
36. Pigman L. Orton K. Inside Putin’s Libya Power Play. Foreign Policy. September 14, 2017. foreignpolicy.com/2017/09/14/inside-putins-libyan-power-play (дата обращения 3.10.2017)
37. Libyan Political Agreement as Signed on 17 December 2015. Governing Principles. Point 1, Point 10. https://unsmil.unmissions.org/sites/default/files/Libyan%20Political%20Agreement%20-%20ENG%20.pdf (дата обращения 25.02.2016)
38. Statement of the UN Security Council Chairman S/PRST/2017/19 10 October 2017 (дата обращения 20.10.2017)
39. СБ ООН одобрил план урегулирования кризиса в Ливии 10 октября 2017. tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/4634331 (дата обращения 23.10.2017)
40. ИТАР-ТАСС. 25.12.2017. Политика: Ливия-Выборы-Избирком (ITAR-TASS. 25.12.2017. Policy: Libya-Elections-Electoral Committee).
41. Хафтар, Халифа. https://ru/wikipedia.org/wiki/Хафтар_Халифа (дата обращения 1.03.2018)
42. ИТАР-ТАСС. 17.12.2017. Безопасность: Ливия-Армия-Командующий (ITAR-TASS. 17.12.2017. Security: Libya-Army-Commander).
43. ИТАР-ТАСС. 8.01.2018. Безопасность: Ливия-Армия-Глава (ITAR-TASS. 8.01.2018. Security: Libya-Army-Head).
44. Our Man in Bengasi. Washington Times. January 31, 2018. https://www.washington times.com/news/2018/jan/31/what-donald-trump-must-affirm-us-support-to-the-li/ (дата обращения 10.02.2018)
45. As Trump Wavers on Libya, an ISIS Heaven, Russia Presses on. New York Times. February 7, 2018. Beacher J., Schmith E. https://www.nytimes.com/2018/02/07/world/africa/trump-libya-policy-russia.htm (дата обращения 25.02.2018)
46. Moscow’s Presence in Libya is a Challenge for the West. Kozhanov N. Chatham House. March 30, 2017. https://www.chathamhouse.org/expect/comment/moscow-presence-libya-challenge-west (дата обращения 15.04.2018)
47. О переговорах министра иностранных дел России С.В. Лаврова с министром иностранных дел Правительства национального согласия Ливии Мухаммедом Сиялой. Сообщение для СМИ 12.12.2017. www.mid.ru/web/guest/meropriyatiya-s-uchastiem-ministra//asset_publisher/xk1 BhB2bujd3/ content/id/2986273 (дата обращения 22.12.2017)
48. UN Security Council Meeting S/PV.8159 17 January 2018 pp. 18/29, 25/29 (дата обращения 25.01.2018)
49. Trump Extends Obama Imposed Sanctions Against Libya. UPI. February 9, 2018. https://www.upi.com/top-news/world-news/2018/02/09/Trump-extends-Obama-imposed-sanctions-against-Libya/85615182020561 (дата обращения 23.02.2018)
50. UN Security Council Meeting S/PV.8211 21 March 2018. pр.31–13 (дата обращения 29.03.2018)
51. Libyan General returns to Benghazi after death rumours. The Guardian 27 April 2018. https://www.theguardian.com/world/2018/apr.27/libyan-general-khaifa-haftar-returns-to-benghazi-after-death-rumours (дата обращения 3.05.2018)
52. Соглашение между правительством Российской Федерации и правительством Южно-Африканской Республики о стратегическом партнерстве и сотрудничестве в области атомной энергетики и промышленности. Вена. 21 сентября 2014 г. www.mid.ru/foreign-policy/international_contract/2_contract-/storage/-viwer/bilateral-page-44/44110 (дата обращения 31.03.2018)
53. ИТАР-ТАСС. 16.02.2018 Политика: Президент-ЮАР-Поздравление-1 (ITAR-TASS. 16.02.2018. Policy: President-SAR-Congratulation-1).
54. SA President Ramaphosa Congratulates Russia’s Putin on Election Victory. https://weeklyxpose.co.za/2018/03/20/sa-president-ramaphosa-congratulates-russia’s-putin-election-victory (дата обращения 25.03.2018)

Выпуск № 2 (43), 2018

Городской образ жизни – сельский образ мысли: неполная урбанизация и стратегии выживания в танзанийском мегаполисе Дар- эс-Саламе

Автор:

Иванченко О.В., Банщикова А.А.

DOI:

10.31132/2412-5717-2018-44-3-100-111

Аннотация:

В данной работе рассматриваются черты неполной урбанизации, которые можно проследить как в жизни недавно переехавших из родных деревень жителей танзанийского мегаполиса Дар-эс-Салама, так и для тех, кто живет в нем уже во втором–третьем поколении. В первой части статьи эти черты выявляются антропологическими и общеисторическими методами исследования; во второй – подробнее представлено отношение к переезду в город самих дарэссаламцев, отличия жизни в городе и деревне их глазами и с их точки зрения. Можно сделать вывод, что неполная урбанизация и связанные с ней практики являются не только следствием недостаточной государственной поддержки беднейших слоев населения, но в некотором смысле продолжением и даже развитием социальных отношений, существовавших в доколониальный период и затем актуализированных в процессе строительства уже независимой нации в концепции уджамаа Джулиуса Ньерере

Ключевые слова:

Танзания, Дар-эс-Салам, городские сообщества, группы взаимопомощи, неполная урбанизация, внутренняя миграция, усуахилини

Источники:

1. Moyer E.M. In the Shadow of the Sheraton: imagining localities in global spaces in Dar es Salaam, Tanzania. PhD thesis. Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR). 2003.
2. Иванченко О.В. Женские группы взаимопомощи в современных городских сообществах Дар-эс-Салама. Танзания. Женские организации в Африке как форма политического и социокультурного самовыражения. Институт Африки РАН, М., 2017, с. 119–131. ISBN 978-5-91298-201-9.
3. Бондаренко Д.М. Общинность: первооснова историко-культурной и социально-политической традиции Cубсахарской Африки. Восток (Oriens). 2014, № 2, с. 10–22.
4. Иванченко О.В., Зеленова Д.А., Попов П.А. Танзания. Взаимопомощь в городских сообществах (на примере Дар-эс-Салама). Азия и Африка сегодня. М., 2015, № 4, с. 35–40.
5. Иванченко О.В. Формальные и неформальные основы доверия в группах взаимопомощи жителей Дар-эс-Салама (Танзания). Восток (Oriens). 2017, № 1, с. 121–130.
6. Иванченко О.В., Банщикова А.А. Заменяя государство: альтернативные социальные практики в группах взаимопомощи в современном Дар-эс-Саламе. Конфликтология. Nota Bene. 2017, № 4, с. 47–55. DOI: 10.7256/2454-0617.2017.4.24637.
7. Zoetelief J. Microfinance from below: exploring rural livelihoods in Tanzania. Hotze L., Hospes O. (eds.) Livelihood and Microfinance. Anthropological and Sociological Perspectives on Savings and Debt. Delft. Eburon Academic Publishers. 2004, с. 57–65. ISBN 978-9059720169.
8. Dercon S., De Weerdt J., Bold T., Pankhurst A. Group-based funeral insurance in Ethiopia and Tanzania. World Development. 2006, vol. 34 (4), с. 685–703.
9. Thomson R.J., Posel D.B. The Management of Risk by Burial Societies in South Africa. South African Actuarial Journal. 2002, vol. 2, с. 83–128.
10. Nissanke M. Aryeetey E. Financial integration and development: liberalization and reform in sub-Saharan Africa. London and New York. Routledge. 2005, xiv. 330 с. ISBN 0203984196.
11. Юнус М., Жоли А. Создавая мир без бедности: Социальный бизнес и будущее капитализма. М., Альпина Паблишер. 2009. 307 с. ISBN 978-5-9614-1190-4.
12. Swantz M.L., Tripp A.M. What Went Right in Tanzania: People’s Response to Directed Development. Dar es Salaam. Dar es Salaam University Press. 1996, 184 с. ISBN 9-9766-02-80-4.
13. Brennan J.R., Burton A., Lawi Y.Q. (eds.) Dar es Salaam: Histories from an Emerging African Metropolis. Nairobi. The British Institute in Eastern Africa. 2007, 279 с. ISBN 978-9-98744-970-5.
14. Hyuha M., Ndanshau M.O., Kipokola J.P. Scope, structure and policy implications of informal financial markets in Tanzania. AERC research paper 18. Nairobi. African Economic Research Consortium. 1993, 38 с. ISBN 1-897621-13-2.
15. Cross Ch. Ulinzi Shirikishi: Popular Experiences of Hybrid Security Governance in Tanzania. Development and Change. 2016, vol. 47(5), с. 1102–1124.
16. Cross Ch. Community Policing in Tanzania. Experiences and Understandings of Participation. Conteh Ch., Huque A.S. (eds.) Public Sector Reforms in Developing Countries: Paradoxes and Practices. New York. Routledge. 2014, с. 77–92. ISBN 978-0415858564.